Wednesday, August 23, 2023

Doa Yang Bagus Untuk Wanita Rasa Kuat

Doa adalah senjata mukmin. Sebagai manusia kita tak lari dari ujian. Orang cakap wanita kena hebat dan kuat. Hakikatnya, adakala kita rasa kuat ada kala kita rasa lemah. Kadang-kadang kita sampai tak tahu apa nak buat untuk keluar dari masalah kita. Ada satu doa yang bagus untuk wanita rasa kuat. 

Saya sangat suka doa ini yang boleh kita lazimi sebagai zikir setiap hari.


Sejarah mencatat, bahawa Hasbunallah Wani’mal Wakil Ni’mal Maula Wani’man Nasir adalah salah satu bacaan yang kerap diucapkan oleh para nabi dan ulama salaf, baik dalam keadaan senang atau ketika menghadapi ujian atau fitnah yang berat. 

Kekuatan zikir Hasbunallah Wani’mal Wakil Ni’mal Maula Wani’man Nasir melebihi kekuatan apa pun di dunia ini, serta menegaskan semangat tauhid pada diri orang mukmin. 

Kita yakin tiada siapa pun dan tiada apapun yang dapat menolong kita melainkan Allah. 

Dengan memahami maksud doa,

Cukuplah Allah sebagai Pelindung dan Allah sebaik baik Penolong.

Baca dengan tenang dan menghayati maksudnya. Baca dan ulang banyak banyak kali biar sampai menitis air mata, sehingga hati kita rasa tenang, jiwa kita rasa tenteram hilang rasa lemah. Tanpa kita sedar Allah bantu kita keluar dari masalah. Mintalah apa saja. Bka kata mentor saya, Allah Maha Kaya Dia boleh bagi kita apa saja. Bersangka baiklah dengan Allah. 

Moga kita dapat beramal dengannya. Sesungguhnya Allah adalah sebaik baik tempat kita bergantung harap. 


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...