Thursday, August 4, 2016

SIAPA BERISIKO MENDAPAT OSTEOPOROSIS

Osteoporosis adalah penyakit tulang yang mempunyai sifat-sifat khas berupa massa tulang yang rendah, disertai mikro arsitektur tulang dan penurunan kualitas jaringan tulang yang dapat akhirnya menimbulkan kerapuhan tulang. Siapakan yang berisiko untuk mendapat masalah osteporosis ini? Di sini saya senaraikan beberapa golongan yang berisiko osteoporosis.


1) Kurang bersenam dan DIET KALSIUM RENDAH, badan akan mengekalkan kepadatan tulang mengikut aktiviti fizikal
Individu. 

Bagi mereka yang kurang bersemam, badan tidak akan mengekalkan kepadatan tulang yang tinggi walaupun nutrien yang cukup.

Maka rajin-rajinlah mengambil suplemen kalsium dan bersenam

2) Atlet profesional yang menggunakan tenaga di tahap optimum seperti pelari maraton

3) Mereka yang pernah mengalami retak tulang atau patah ketika dewasa

4) Wanita. Lelaki memiliki kepadatan tulang yang lebih tinggi dari wanita dan hanya hilang 0.3 peratus kepadatan tulang berbanding wanita 0.5 peratus setiap tahun

5) BERBANGSA ASIA atau Campuran Asia, jangan tak tahu warga AFRIKA mempunyai kepadatan tulang yang lebih tinggi daripada WARGA EROPAH ATAU ASIA

6) TERLALU KURUS juga meningkatkan risiko mengalami masalah osteoporosis. Berat badan berlebihan melimdungi daripada osteoporosis melalui peningkatan berat badan atau hormon leptin. 

7) SEJARAH KELUARGA. Ibu yang pernah mengalami osteoporosis, menjadikan anaknya berisiko dua kali ganda lebih tinggi

8) MENOPOUS(wanita putus haid) boleh kehilangan sehingga empat peratus kepadatan tulang setiap tahun. Ini boleh menyebabkan kehilangan kepadatan tulang sehingga 30% dalam tempoh 10 tahun.

9) PARAS HORMON ESTROGEN YANG RENDAH iaitu samada selepas menopouse atau selepas membuang kedua-dua ovari
10) KURANG VITAMIN D, Bukan semua kalsium dilengkapi dengan vitamin D. ostematrix lengkap dengan vitamin D dan Magnesium. Vitamin D membantu menyerap kalsium dengan lebih baik. Apabila vitamin D kurang, badan tidak mampu menyerap amaun kalsium yang diperlukan untuk mencegah osteoporosis. 


Makanya ostematrix ini sebenarnya bukan satu pilihan tapi sesuatu yang wajib untuk diambil setiap hari oleh semua terutamanya wanita. Bukan sekadar manjakan diri tetapi ianya tanggungjawab kita menjaga amanah tubuh badan yang sihat yang Allah berikan.

Untuk dapatkan pil yang bukan sekadar kalsium biasa ini pada harga menarik BELI 6BOTOL PERCUMA SEBOTOL, tuan puan boleh hubungi saya

Hartini Badri


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...