Thursday, October 5, 2017

Tangan Kebas-Kebas, Tangan Sakit Mencucuk Bagai Ada Aliran Elektrik

Pernah tak mengalami simptom seperti kerap tangan kebas-kebas, rasa semut-semut, tangan sakit mencucuk bagai ada aliran elektrik, dan hendak menggenggam tangan pun tidak boleh. Itulah yang dirasai oleh Ibu muda kepada tiga orang cahaya mata ini. Mari kira selami pengalaman kisah benar ini.

ubat tangan kebas mencucuk

Assalamualaikum saya Azalin Adzhar , lebih mesra jika dipanggil Lin.  Lin seorang ibu kepada 3 orang cahayamata . 

Pada pertengahan usia Lin 20an Lin kerap alami masalah semut-semut tapi ia datang dan pergi.  Rasa semut-semut tu tidak pernah  mengganggu aktiviti harian Lin. Jadi Lin tak ada lah rujuk kemana-mana doktor. 
.

Sampailah pada tahun 2011 ketika usia anak  kedua Lin lebih kurang 4 bulan.  Setiap kali  bangun pagi tangan kanan Lin tak boleh bergerak,  jari-jari tangan jadi kaku tapi lepas dipicit beberapa kali Alhamdulillah ok.  Mula-mula ingin biasa je, sampailah satu hari tu tangan kanan sakit sangat  rasa macam  ada aliran letrik, mencucuk-cucuk dan sukar nk digerakkan. Kebiasaannya dia terjadi waktu malam masa tengah nyenyak tidur.  Bayangkan sakitnya boleh buat Lin  terjaga dari tidur. Sejak tu boleh dikatakan setiap hari Lin menangis tengah-tengah malam menahan sakit.  Semakin hari semakin sakit. 
.

Sakitnya bukan setakat tu je,  Lin kalau menulis pun hanya mampu tulis 2 atau 3 patah perkataan.  Kalau pegang sudu atau apa-apa pun hanya untuk beberapa saat je. Hujung-hujung akan rasa mencucuk-cucuk dan jari tak mampu nak pegang apa-apa.  Belum bab dukung anak, setiap kali nak dukung anak Lin mesti anduh dengan kain.  Ya Allah takutnya kalau anak terlepas.
.

Lin ada juga pergi mengurut,  rendam tangan dengan air suam tapi keadaan sama juga.  Sakitnya tak hilang malahan ia makin sakit. Lin ambil keputusan  pergi ke HKL buat pemeriksaan.  Ujian darah,  xray semua kena buat dan lin terus dirujuk ke pakar tulang atau ortopedik.  Mula-mula doktor jangkakan lin ada masalah rheumatoid arthritis atau  carpal tunnel. Alhamdulillah dari ujian darah lin bebas dari kedua-duanya.  Doktor kata saraf lin mengeras dan melekat antara  satu sama lain.  Sejak dari tu lin diarahkan jalani rawatan fisioterapi dan dibekalkan dengan vitamin B dan panadol sebagai ubat tahan sakit.  
.

Ada satu hari tu Lin cerita dengan kawan pasal sakit Lin ni,  dia cadangkan supplement shaklee. Dia cadangkan lin makan B COMPLEX dan OSTEMATRIX.  Demi untuk sihat lin keluarkan  belanja sendiri beli supplement tu,  lagipun B Complex shaklee tak berbau jika dibandingkan dengan vitamin B hospital.  Tekak Lin memang susah sikit nak telan bau  vitamin B hospital.  
.
ubat kebas tangan

Hampir setahun setengah Lin buat fisioterapi dan makan B Complex serta Ostematrix. Alhamdulillah  tangan Lin sekarang  boleh menggenggam dan lakukan aktiviti harian seperti biasa. Senaman tangan pun lin masih lakukan setiap pagi dan petang sampai sekarang.  Tak sanggup rasanya untuk lalui kesakitan dulu lagi sekali.  
.

Bagi anda yang ada masalah semut-semut atau kebas-kebas boleh usaha dengan mengamalkan pengambilan B complex dan Ostematrix.  Dari penjelasan doktor masalah yang Lin hadapi berpunca dari masalah semut-semut yang dipandang  ringan.

SUPERMOM SHAKLEE STORY MUSIM KE 4
TESTIMONI 23 : AZALIN ADZHAR


Jika anda mengalami masalah yang sama dan ingin dibantu seperti Puan Lin, boleh hubungi saya untuk maklumat lanjut. 

Tinie Badri

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Gadget

This content is not yet available over encrypted connections.