Wednesday, May 10, 2017

Pneumonia Kanak-kanak


Ramai orang tak tahu apa itu pneumonia, apa simptom pneumonia dan bahayanya penyAkit pneumonia di kalangan kanak-kanak
 
APA ITU PNEUMONIA
Pneumonia adalah jangkitan paru-paru, menyebabkan batuk dan demam yang boleh menyebabkan kesukaran bernafas. Radang paru-paru yang teruk boleh membawa maut.


STATISTIK PNEUMONIA KANAK- KANAK
SATU angka yang besar dan memang menakutkan, menjadikannya sebagai pembunuh nombor satu di dunia, bagi kanak-kanak di bawah umur lima tahun, sekali gus melebihi kematian disebabkan AIDS, malaria dan batuk kering (TB).Ragut satu nyawa si kecil setiap 20 saat

Bermula dengan demam biasa atau batuk serta bersin ringan, pembunuh yang bebas berkeliaran itu pantas membunuh mangsa kerana ia ia bertindak secara perlahan, malah tidak dijangka.
Ahli Pengasas Pakatan Strategik Asia bagi Pencegahan Penyakit Pneumokokal (ASAP) yang juga Pakar Perunding Pediatrik, Hospital Pakar Damansara, Datuk Dr Musa Mohd Nordin, berkata secara umumnya empat daripada lima ibu bapa atau penjaga tidak mengetahui tanda bahaya penyakit pneumonia atau juga dikenali sebagai radang paru-paru.

 


CARA MENGESAN PNEUMONIA
* Ia boleh dikesan oleh tanda seperti demam, batuk dan kesukaran untuk bernafas atau bernafas cepat atau berombak-ombak.

* Menerusi imbasan dada menggunakan sinar-X dan ujian makmal. Namun, alat ini selalunya tidak ada di negara membangun, terutamanya di luar bandar yang terpencil menjadikan sukar mengenal pasti dan merawat penyakit ini.

JOM IKUTI KISAH IBU YANG MEMPUNYAI ANAK DENGAN MASALAH PNEUMONIA

Auni Nadra memang sangat gemarkan Omega Guard dan Nutriferon. Dia boleh kunyah kapsul Omega Guard begitu sahaja.
.

Sangat jarang demam, batuk dan selsema. Dan kalau selsema pun, hingus cepat surut dan demam cepat reda.
.
 

Percaya tak yang Auni Nadra tidak pernah makan ubat batuk dan selsema. Pcm kalau tak silap saya pernah bagi sekali sebab temperature terlalu tinggi.
.

Ini kerana, bila anak-anak saya demam, selalunya disebabkan oleh selsema dan batuk. Jadi saya akan cuba kawal dengan beri Omega Guard, Nutriferon dan Chewable Vita C, serta melakukan kaedah steaming dan tepukan fisio untuk mengeluarkan kahak dalam paru-paru. Alhamdulillah demam selsema anak-anak saya setakat ini masih terkawal.
.
 

Masa anak pertama dahulu, saya belum kenal Shaklee dan Aqeef Danial sangat kerap selsema dan batuk. Hingga kini pun, saya nampak antibodi Auni Nadra lebih bagus daripada abangnya. Walaubagaimana pun, tahap kesihatan abangnya pun sudah semakin baik berbanding dahulu. Tiada lagi lawatan ke hospital untuk masalah bronchitis dan pneumonia. Alhamdulillah.
.

Terima Kasih Allah. Terima Kasih Shaklee.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...