Wednesday, March 22, 2017

ALIRAN NEUROTRANSMITTER LANCAR, TIADA LAGI "LOST"

Badan lemau, otak rasa lost ja tak boleh nak fikir dengan baik, semangat tak tau terbang ke mana. Buat apa semua serba tak kena. Agaknya kenapa ye. 

Tau tak ia nya berkait rapat dengan aktiviti neurotransmitter dalam otak. Oke kita cerita sikit. 


Bahan asas pembentuk neurotransmiter adalah asid amino. Asid amino merupakan salah satu nutrisi otak terpenting, yang berfungsi meningkatkan kewaspadaan, mengurangkan kesalahan, dan memandu dengan lancar.

Rangkaian otak terdiri daripada berjuta-juta sel otak yang disebut neuron. Sel ini terdiri daripada badan sel, hujung axon dan dendrit. Antara hujung sel neuron satu dengan yang lain terdapat celah yang disebut celah sinaptik atau sinaps.

Di synapse ni lah berlakunya pemindahan neurotransmitter dari satu neuron ke neuron yang lain.

Macamana kalau neurotransmitter ni tak boleh nak lepasi synapse tu ke neuron2 lain? Maka ia jadilah macam talian telefon atau internet terganggu. Haaa... kalau kita sedang cakap telefon tiba2 ada gangguan, sampai tak mesej kita kat orang sana? Tak kan? dgr pun suara robot je.

Macam tu lah bila ada gangguan terhadap aliran neurotransmitter kita. Bila sel otak tak berhubung, kita pun start lah jadi tak berapa betul 😁

Macamana nak pastikan aliran neurotransmitter kita lancar?

Mula2 sekali kena istiqomah buat AMALAN ROHANI. kenapa? scientifically memanglah sistem badan kita ni berjalan sendiri tapi spritually, ada 'sesuatu' yg menjaga setiap milimiter badan kita. Ia adalah malaikat2 yg menjaga setiap degup jantung & aliran darah kita... nak taknak, kena buat amalan rohani barulah kita benar2 sihat. 





SET CERDAS CERGAS SHAKLEE, TIADA LAGI "LOST"

Lepas tu, mesti bekalkan otak kita dengan nutrien! Makan bukan utk perut je tau tapi otak! bukan makan Omega Guard je kalau nak jaga otak tau.

1) Protein (ESP) --> protein membina neuron & neurotrnsmitter. ESP juga ada asid amino yg menjaga neuron dan saraf kita supaya sentiasa alert.

2) B Complex --> menjaga kesihatan neurotransmitter. Vitamin B6 membantu meningkatkan serotonin dalam otak yang boleh mengatasi masalah kemurungan.

Vitamin B12 menghasilkan sel darah merah yang baru, mengawal transmisi saraf dan mensintesis DNA.

Vitamin B complex shaklee mengandungi asid folik yang juga berfungsi mengingkatkan daya ingatan .

3) Lechitin --> mengandungi phosphatidylcholine yakni precursor utk neurotransmitter. dia bantu perpindahan neurotrasmitter ni dgn lebih mantap!

4) Omega Guard --> mengurangkan risiko otak mengecut. hehe, otak boleh kecut tau. Omega kan makanan otak gitu

5) Performance Drink --> Minuman untuk kekal aktif ini melancarkan lompatan neurotransmitter.

Bila dah rasa otak macam weng2 sikit, semangat hilang entah ke mana, cepat2 amik produk2 ni ye



Tinie Badri 012-2812952

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...