Saturday, November 12, 2016

Pengalaman Bawa Wheelchair Semasa Menunaikan Umrah di Tanah Suci

Assalamualaikum
Alhamdulillah sejak perkongsian saya tempohari tentang pengalaman menunaikan umrah, saya dihubungi dengan pelbagai soalan. Saya gembira dapat berkongsi pengalaman dan saya mengerti saya pun begitu masa sebelum pergi menunaikan umrah. Banyak persoalan yang perlukan jawapan dan kepastian. Semua orang pun mengimpikan perjalanan umrah yang smooth selesa dan teratur. Jadi perancangan dan persediaan pun mestilah mantap kan. Hari ni saya akan kongsikan soalan yang sering ditanya kepada saya. Bagaimana hendak membawa wheelchair semasa menunaikan umrah. Ini saya kongsikan berdasarkan pengalaman kami. Jika ada tatacara yang lain, tuan puan boleh kongsikan di bahagian komen. dan untuk makluman kami mengambil flight EMIRATES. Klia - Dubai-Jeddah, Jeddah- Dubai-Klia.


pengalaman umrah
Indahnya kenangan di Madinah.
4 orang dari jemaah kami memakai wheelchair
Oh ye kami pergi bersama agensi Al Haramain Global. Boleh klik link ni untuk cerita pengalaman penuh saya menunaikan umrah.

Pengalaman Menunaikan Umrah Bersama Al Haramain Global Tours andServices Sdn.Bhd
&

7 SEBAB PENGALAMAN TERBANG DENGAN EMIRATES AIRLINES SANGAT BEST

BINCANG DENGAN TRAVEL AGENSI ANDA
Suami saya ada pengalaman bawa mak menunaikan haji jadi dia yang menguruskan semua. Sebaiknya anda bincang dengan travel agensi dan mintak maklumat dan bantuan mereka juga untuk menguruskan semasa di airport.

BAWA WHEELCHAIR SENDIRI
sekiranya kita membawa ahli keluarga yang kurang berdaya belilah wheelchair di sini dan bawa dari sini. Bukan apa ada juga yang saya lihat nak berjalan kat airport pun slow tak larat, wheelchair tak dibawa mungkin merasakan orang tuanya masih boleh berjalan dan jika ada keperluan di tanah suci nanti boleh sewa saja dari hotel atau di masjid itu sendiri. ye boleh. Tetapi fikirkanlah untuk kemudahan dan kesihatan orang tua kita, saya sarankan bawa dari sini. Perjalanan kat airport tu sendiri jauh dari satu tempat ke satu tempat. Memang kesian tengok orang tua tak berdaya berjalan. oh ye kami bawa juga stroller untuk anak. Yang ni kami wrapping siap-siap di Klia dan loading sekali dengan bagasi semasa check in.

TAK PERLU WRAPPING
Suami saya tak bungkus wheelchair mak mertua saya dan mak mertua memang memakainya semasa di KLIA. Dan semasa ke kaunter untuk check in perlu memberitahu pada kaunter yang kita akan bawak wheelchair ini. Nanti petugas kaunter akan beri tagging untuk semua bagasi kita termasuk tagging untuk wheelchair itu tadi. Maklumkan juga kita perlukan wheelchair semasa di transit dan di airport Jeddah.


tips umrah
Sama flight dengan saya. Ibu uzur ini ditolak dengan wheelchair sendiri sehingga ke pintu flight.
Ada wheelchair lain menunggu di dalamnya.
GUNA WHEELCHAIR DI AIRPORT SEHINGGA KE PINTU KAPAL TERBANG.
Suami menolak wheelchair mak mertua sehingga ke pintu kapal terbang. Kaki mak mertua memang tak kuat untuk berjalan, so ada wheelchair kecil di dalam flight yang menunggu. dan flight attendant akan tolong tolak sehingga ke tempat duduk. Wheelchair kita serahkan pada petugas dan beritahu kita nak bawak wheelchair tu. Mereka akan uruskan.

JIKA ADA TRANSIT SILA MAKLUMKAN SEMASA CHECK IN YANG KITA PERLUKAN WHEELCHAIR DI AIRPORT TRANSIT.
Kami transit di Dubai selama 2jam semasa pergi ke Jeddah dan transit Dubai 6jam semasa perjalanan pulang ke KLIA. Ada masalah komunikasi juga masa kat sini. Masa nak keluar tu takde wheelchair yang tunggu walaupun kami dah maklumkan. Dan kami perlu menunggu sementara petugas datang bawa wheelchair. Kebetulan masa tu juga ada beberapa lagi mereka yang memerlukan wheelchair. Ada kenderaan macam kereta buggy tu datang untuk ambil beberapa orang yang memerlukan bantuan untuk berjalan. Memang jauh pun kalau nak berjalan. Kebetulan ada dua kenderaan buggy ni yang datang. Kami yang dah menunggu lama ni pun kalut nak cari surau nak solat, pemandu buggy ni tunjukkan arah surau kemudian dia suruh naik katanya dia pun nak Maghrib. Ahh lega rezeki. Mak yang dah naik buggy lagi satu di bawa ke satu hall lain khas untuk Special Need. Untuk berehat solat dan menunaikan hajat semua. Memang terbaik servis airport Dubai ni.

pengalaman tips umrah
 Ada juga stroller budak ni tau kat airport. Anak saya sempat jugak naik. Dah 6 tahun tapi kadang malas nak jalan nak mintak dukung. So pakai je stroller ni. Percuma.

tips umrah

 Maklumat lanjut servis di aiport untuk golongan istimewa di sini
http://www.emirates.com/english/plan_book/essential_information/special_needs.aspx#/Passengers_with_restricted_mobility

AMBIL SEMULA WHEELCHAIR SEMASA AMBIL BAGASI
Bila sampai di airport Jeddah, wheelchair airport dah menunggu. Sebab memang ada request awal-awal. Dan kita ambil wheelchair kita semasa mengambil bagasi-bagasi.
Baru sampai airport Jeddah. 
tips umrah warga tua
Di airport Jeddah menggunakan wheelchair sendiri sebelum naik flight

tips umrah bersama orang tua
Dah sampai di KLIA dah ambil wheelchair masing-masing

Sekian perkongsian saya dan suami, maaf jika ada ketinggalan maklumat. Seperti saya beritahu tadi sebaiknya bincang dan bertanya dengan travel agensi prosedur yang patut anda ikut.  Lain agensi, lain flight lain caranya mungkin kan.

Banyakkan berdoa moga dipermudahkan semua. Semoga perkongsian ini ada manfaatnya. Saya doakan moga umrah pembaca sekalian dipermudahkan perjalanan dan moga mendapat umrah yang mabrur. Saya mohon jasa kalian tolong doakan semasa di tanah suci semoga kami sekeluarga dijemput lagi menjadi tetamuNya dan moga saya dapat menunaikan haji sebelum usia 40 tahun. Amin. Jazakallahu khairan Kathira. Allahuakbar rindu.

Terima kasih sudi singgah di sini. oke sehingga bertemu lagi di lain entry. Assalamualaikum.


Perlukan suplemen untuk bantu anda dan keluarga bertenaga dan cergas semasa menunaikan umrah? Boleh hubungi saya.

Tinie Badri 012-2812952 


PENGEDAR SAH SHAKLEE PERAK 
PENGEDAR SAH SHAKLEE UPSI 
PENGEDAR SAH SHAKLEE TANJUNG MALIM 
PENGEDAR SAH SHAKLEE BEHRANG 2020 
PENGEDAR SAH SHAKLEE SLIM RIVER 
PENGEDAR SAH SHAKLEE MANJUNG 
PENGEDAR SAH SHAKLEE LUMUT 
PENGEDAR SAH SHAKLEE LEKIR 
PENGEDAR SAH SHAKLEE SITIAWAN 
PENGEDAR SAH SHAKLEE IPOH 
PENGEDAR SAH SHAKLEE AYER TAWAR 
P  ENGEDAR SAH SHAKLEE KAYAN 
PENGEDAR SAH SHAKLEE TELUK INTAN

3 comments:

  1. Jom Umrah bersama kami AL HARAMAIN GLOBAL TOURS & SERVICES SDN BHD. Pakej Mesra Warga Emas dan OKU. Kami menggunakan Flight terbaik dunia dan Selesa Emirates / Etihad / Qatar. Call Hj Azmi 0142525383 / 054340650 Office

    ReplyDelete
  2. Perkongsian yg sgt membantu....thanks timi

    ReplyDelete
  3. Perkongsian yg sgt membantu....thanks timi

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...