Tuesday, January 26, 2016

10 FAKTA PELIK TAPI BENAR TENTANG DIABETES YANG ANDA WAJIB TAHU

Kita semua kenal seseorang yang didiagnosis dengan diabetes. Dalam Kesihatan Kebangsaan dan Morbiditi 2011, dianggarkan bahawa 2.6 juta rakyat Malaysia yang terjejas oleh penyakit ini.

Diabetes adalah salah satu penyakit yang paling biasa di dunia. Ini 10 Fakta Pelik Tapi Benar Tentang Diabetes yang anda wajib tahu


1. Makan gula terlalu banyak tidak menyebabkan kencing manis

Makan terlalu banyak gula tidak akan menyebabkan penyakit kencing manis. Seseorang yang mendapat diabetes disebabkan oleh beberapa faktor, seperti:

Diabetes jenis 1 berlaku apabila pankreas sepenuhnya berhenti membuat sebarang insulin (hormon yang membantu memproses glukosa badan dalam makanan untuk tenaga). Ahli-ahli sains mengesyaki faktor persekitaran, virus atau genetik memainkan peranan dalam seseorang membangunkan diabetes jenis 1.

Diabetes jenis 2 adalah disebabkan apabila badan tidak menghasilkan insulin yang mencukupi dan / atau tidak dapat menggunakan insulin dengan betul. Bentuk kencing manis biasanya berlaku pada orang yang lebih 40 tahun, berat badan berlebihan, dan mempunyai sejarah kencing manis dalam keluarga mereka.

2. Anda tidak boleh dijangkiti diabetes dari orang lain

Anda tidak boleh dijangkiti diabetes dari orang lain seperti sejuk atau selesema; ia bukan satu penyakit berjangkit atau menular. Walaupun ahli-ahli sains tidak sepenuhnya pasti apa yang menyebabkan diabetes, nampaknya ada kaitan genetik dengan gangguan. Ini bermakna bahawa jika diabetes wujud dalam keluarga anda, anda mungkin mempunyai peluang yang lebih tinggi untuk mendapat penyakit ini.

3. Orang banyak lemak tidak selalu mengalami penyakit kencing manis
Berat badan yang berlebihan tidak meningkatkan risiko tetapi ia tidak bermakna bahawa orang yang gemuk pasti akan menjadi diabetes. Dan masih ramai pesakit kencing manis yang tidak pernah mengalami berat badan berlebihan. Jadi orang berbadan kurus juga perlu berhati-hati.

4. Diabetes boleh membunuh anda
Diabetes adalah salah satu punca utama kematian di Malaysia. Tinjauan 2008 mengenai punca kematian di Malaysia kedudukan diabetes tempat kelima dalam 10 sebab-sebab kematian di Malaysia, statistik ini menjadikan diabetes lebih tinggi daripada strok dan tekanan darah tinggi.

5. Bukan sahaja orang-orang tua mendapat diabetes
Terdapat semakin ramai kanak-kanak dan remaja yang sedang mengalami diabetes jenis 2. Pakar mengesyaki bahawa trend ini dikaitkan dengan peningkatan kadar obesiti kanak-kanak, pemakanan yang tidak sihat dan kurang bersenam.
diabetes shaklee

6. Kanak-kanak tidak boleh  berkembang peringkat diabetesnya.
Hampir semua kanak-kanak yang menghidap diabetes mempunyai jenis 1, yang apabila pankreas sepenuhnya berhenti membuat sebarang insulin. Kekurangan ini adalah kekal dan keupayaan badan untuk menghasilkan insulin tidak akan datang kembali. Oleh itu, kanak-kanak yang menghidap diabetes jenis 1 perlu mengambil insulin untuk sepanjang hidup mereka sehingga penawar ditemui.

7. Mereka yang mempunyai diabetes tidak perlu makan makanan kencing manis khas
Pesakit kencing manis disyorkan untuk mengikuti diet yang sihat, tetapi ia cukup banyak rancangan diet yang sama seperti orang lain. Ini bermakna mempunyai pelan hidangan yang terdiri daripada makanan gandum, protein tanpa lemak, sayur-sayuran dan buah-buahan. Diet yang rendah lemak dan sederhana dalam kedua-dua garam dan gula juga dicadangkan. 

diabetes food


8. Pesakit diabetes boleh makan gula-gula atau pencuci mulut
Sebagai pesakit kencing manis tidak bermakna anda perlu benar-benar mengurangkan perkara gula daripada diet anda. Selagi gula-gula dan pencuci mulut yang dimakan secara sederhana dan sebahagian daripada rancangan makanan yang sihat, pesakit diabetes masih boleh menikmati manisan mereka. Sebagai pesakit kencing manis tidak bermakna anda perlu benar-benar mengurangkan perkara gula daripada diet anda. Selagi gula-gula dan pencuci mulut yang dimakan secara sederhana dan sebahagian daripada rancangan makanan yang sihat, pesakit diabetes masih boleh menikmati manisan mereka dari semasa ke semasa. Pesakit kencing manis masih perlu mengurangkan pengambilan gula, tetapi yang penting adalah untuk mempunyai sebahagian kecil daripada makanan manis dan simpan untuk majlis-majlis khas.

9. Mengambil insulin tidak bermakna bahawa diabetes anda adalah lebih teruk
Mengambil insulin tidak bermakna bahawa diabetes anda adalah lebih teruk atau bahawa anda telah gagal, sebaliknya, ia sebenarnya membantu anda untuk menguruskan diabetes anda lebih baik yang akan membantu anda mengurangkan risiko komplikasi yang berpotensi. Perubahan diabetes dari masa ke masa dan orang yang bermula dengan ubatan secara oral pada mulanya mungkin akan beralih kepada suntikan insulin untuk menyediakan kawalan diabetes yang lebih baik.

insulin diabetes vivix


10. Insulin suntikan tidak menyakitkan
Mengambil suntikan insulin tidak sepatutnya menjejaskan sama sekali dengan mengamalkan teknik suntikan yang baik. Kebanyakan jarum pen insulin juga pendek dan nipis yang membantu untuk mengurangkan rasa tidak selesa.

Oleh Victoria Brown

Artikel ini pertama kali diterbitkan pada www.thestar.com.my pada 10 November 2013.


1 comment:

  1. Kanak-kanak pun boleh dapat diabetes kan.. Jangan bersikap sambil lewa yang kanak2 xleh kne diabetes

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...