Sunday, October 15, 2017

TIPS ELAKKAN PENYEBAB KANSER DI RUMAH

Kanser merupakan antara penyakit yang digeruni buat masa kini. Kanser menyumbang sebanyak 13.56 peratus kematian di Malaysia tahun lepas, kata Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah.Tanpa kita sedar ada beberapa amalan yang menjadi penyebab kanser termasuklah amalan di rumah. John Hopkins University di Amerika Syarikat telah menyarankan beberapa panduan untuk pencegahan kanser yang bermula di rumah.




Antaranya ialah

  1. Tidak memanaskan makanan yang dibungkus dengan plastik di dalam ketuhar gelombang mikro. Ini kerana plastik boleh melepaskan dioksin yang dianggap racun di dalam tubuh.

  2. Tidak memasukkan botol plastik berisi air ke dalam peti simpanan beku. Menurut Dr Edward Fujimoto, botol plastik berisi air yang dibekukan akan melepaskan dioksin ke dalam air.
  3. Tidak menggunakan bekas plastik untuk memanaskan makanan di dalam ketuhar gelombang mikro. Anda disarankan untuk menggunakan bekas seramik atau "tempered glass" (kaca yang telah melalui proses pemanasan untuk memanaskan makanan.
  4. Aditif Makanan. Jauhi makanan yang mengandungi bahan tambahan makanan, pewarna, pewarna, perasa, penstabil, lemak palsu, gula buatan dan pengawet.

  5. Awasi Produk Penjagaan Peribadi. Racun-racun ini bersembunyi dalam pandangan biasa di rak dan di dalam laci bilik mandi anda. Senarai bahan-bahan toksik termasuk pelindung matahari, sabun, syampu, detergen dan-seperti yang dinyatakan sebelum ini termasuk ubat gigi. Sodium lauryl sulfate adalah degreaser biasa yang digunakan secara praktikal bagi setiap sabun, syampu dan ubat gigi di pasaran hari ini. Kompaun ini telah digunakan dalam kajian untuk mendorong mutasi bakteria dan merengsakan kulit. Ia juga menunjukkan boleh memasuki
    jantung, hati, paru-paru dan otak daripada sentuhan kulit dan telah terbukti mengekalkan tahap sisa sekali di dalam organ ini.
  6.  Akhir-akhir ini pelbagai bahan kosmetik dan produk penjagaan wajah bagi memutihkan dan mencerahkan berada di pasaran. Tanpa kita sedar, dalam keghairahan ingin kelihatan cantik di mata manusia kita membahayakan nyawa kita. Antara bahan toksin yang merbahaya yang biasa ada dalam kosmetik seperti  Paraben, Lead, Aluminium, Formaldehyde, Toluene, Triclosan.






 Mencegah lebih baik dari mengubati, Sama-samalah kita elakkan penyebab kanser di rumah ini.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...